Stadions venner

Vakthold (arenaservice)

http://prod2.tibe.no/mfk/site/pages/shim.gifLedes av Sikkerhetssjef. Disse er ansvarlig for definerte områder/ innganger. Områdesjefene (OS) rekrutterer funksjonærer i samarbeid med Sikkerhetssjef og Arrangementsledelse, fordeler oppgaver og er overordnet ansvarlig for sitt område.

Oppgavene i de enkelte områder er varierte med alt fra tilrettelegging, kundebehandling, plassanvisning, kontroll, overvåkning, irettesettelser, «utkasting», nedrigging. Omdisponeringer eller endring av oppgaver til andre områder på anlegget, kan skje etter beskjed/ melding fra nærmeste overordnede.

Dersom det besluttes å holde stengt enkelte innganger grunnet forventet lavt publikumsbesøk, vil mannskapene til disse innganger kunne benyttes til andre oppgaver.

Typiske oppgaver vil være:
- Overvåke områdene utenfor inngangsdørene/på gangsonen
- Kontrollere/dirigere køer utenfor inngangsarealene.
- Kontroll av vesker, sekker og lommer mv
- Kontroll av billetter/sesongkort
- Kommunikasjon - Samband/telefon
- Overvåke områdene i vrimlearealene (toaletter/kiosker), ved tribuneutgang/oppgang, og på tribunene/felt
- Opprettholde sikkerhet rundt spillere, dommere, lagledere og støtteapparat
- Bistå publikum slik at de finner sin riktige plass på tribunen.
- Bistå publikum med svar på eventuelle spørsmål

Tunell/indre bane

- Adgangskontroll og overvåkning
- Vakthold indre bane
- Låsing av spiller- og dommergarderober under kamp
- Funksjonærer i området skal ha ansvar for utsetting og inntaking av midlertidige reklame- og profileringsprodukter (seil, skilt mv)
- Overåke at ballgutter, korps, fotografer og andre som skal ha tilgang til arenaen, benytter riktig ut/inngang.
- Dommere skal ”hentes” ute på banen av 2 – 3 funksjonærer både i forbindelse med pause og etter kampslutt.
- Adgang til 1. etasje ved utgang fra trapperommene sentralt på syd må overvåkes for å unngå at uvedkommende kommer inn i arealene.
- Påse at stiger og trapper er på plass når det er utrykking av arenalege og hjelpekorps.
- Ved oppgaver på indre bane må det tas hensyn til at reklame ikke dekkes.

Indre bane